En viktig del av oppgavene til Borgemarka hytteforening er å forbedre stiene i Borgemarka. Stien blir så mye bedre å gå på når den er ryddet/kvistet. Det høyner naturopplevelsen. Stier kan bringe vandrere til nye, spennende områder.

Styret i hytteforeningen har derfor nedsatt en egen stikomité som gjennom dugnader vil gjøre stier bedre og mer tilgjengelige for hyttefolket, grunneiere og bygdefolk. Foreningen har også anskaffet motorsag og motordrevet ryddesag til stirydding. Et utkast til Instruks for utlån og bruk  finner du her

Stikomité 2023/24:
Olav Gjærevold (leder), Ole Konrad Haug, Arild Palmstrøm, Arne Indregård, Leif Bergerud.

Linker til stikomitéens møtereferater er nederst på siden

Det finnes mange gamle stier i Borgemarka. Noen brukes jevnlig, men det er også en del som er i ferd med å gro igjen; det er bare et stadig mindre antall sauer som gjør at disse fremdeles er synlige. Det er bl.a. slike stier hytteforeningen planlegger å forbedre.
For dette har hytteforeningen anskaffet motordrevet ryddesag, motorsag, samt greinsakser og håndsager.

Noen stier er allerede ryddet/klippet og blåmerket av hytteforeningen, dette etter avtale med grunneier. I tillegg går DNTs rødmerkede turiststi fra Haglebu til Langedrag gjennom Borgemarka.
Andre stier vil bli klippet/ryddet, men ikke merket. Der det er vanskelig å følge stien, kan det være aktuelt å lage enkle stein-varder (nøddinger).

Det planlegges å utarbeide kart som viser stier som etter hvert er blitt ryddet.

Hytteforeningen setter stor pris på turvandrere som kan bidra litt med litt stiklipping, se notatet «Om redskaper til stiklipping»

Hyttefolk inviteres til å delta på dugnader på stirydding. Det vil etter hvert bli lagt ut planer for dugnad på Hytteforeningens Facebook side og på Hytteforeningens hjemmeside.

Hytteforeningen tar gjerne imot informasjon om stier som trenger «oppussing».

Referater fra stikomitéens møter:
Møte 25. mars 2024